en rolig sak bara

Just nu är det väldigt mycket kärlek överallt. Det är jag glad över,det är förlovningar och bröllop och sommar och kärlek och nya bebisar överallt och det är jag mycket glad över. Själv ska jag på bröllop nu i helgen och kan knappt vänta,jag surfade runt lite nu ikväll för det är extremt ensamt hemma när kärleken jobbar natt. Och då kom jag över detta


Morgongåva Morgongåvan, presenten som brudgummen ger till bruden morgonen efter bröllopsnatten, var en slags belöning för att kvinnans oskuld bevarats till bröllopsnatten och skulle inneha ett visst värde som skulle hjälpa henne till ett ekonomiskt oberoende om mannen avled. Så långt fram som till 1920 var det lagstadgat att morgongåva skulle lämnas bruden. Idag är det mer en romantisk gest från brudgummen och innehållet är nog oftare ett vackert smycke eller ring än mark och gårdar.


Det var ju tur att det stor var.....

Kommentarer
Postat av: Fia

Halloj!!!

Att det låg en sådan historia bakom hade jag ingen aning om!!! Men kul ändå =)

Jag missade totalt att svara på ditt mess ang min födelsedag. Det är lätt att blanda ihop våra födelsedagar när de är så tätt =) Du komju på det i alla fall. Mer än vad man kan säga om vissa av mina andra "kompisar", fan var sur jag är sur, grrrr...

Hoppas att allt är bra.

Kram Fia

2009-07-13 @ 12:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback